Witamina D i wapń – zgrany duet dla mocnych kości

Nauka jedzenia Prawidłowa dieta
Czy wiesz, że witamina D – obok wapnia – jest ważna dla rozwoju kości? Jakie produkty wybierać, by zaspokoić zapotrzebowanie dziecka na te dwa cenne składniki?
Witamina D i wapń – zgrany duet dla mocnych kości

Wapń jest jednym z podstawowych materiałów budulcowych kości, dlatego jest niezbędnym składnikiem mineralnym w diecie. Szczególnie ważną rolę odgrywa u dzieci, ponieważ ich układ kostny się rozwija. Dzienne zapotrzebowanie dziecka w wieku przedszkolnym na ten składnik to 800 mg. Ile to jest w praktyce?

  • - 750 ml, czyli 3 pełne szklanki 2% mleka
  • - 5 dużych plastrów tłustego sera żółtego
  • - 500 ml jogurtu naturalnego
  • - 350 g migdałów

Bardzo ważna jest dywersyfikacja produktów i wybieranie różnych źródeł wapnia. Czy to jednak oznacza, że np. szklanka mleka, kubeczek serka i 100 g migdałów spełni zapotrzebowanie dziecka na wapń? Sytuacja nie jest tak jednoznaczna, bo w prawidłowym wchłanianiu tego składnika uczestniczy również witamina D. W diecie powinny się znaleźć oba te składniki – sposobem na to mogą być produkty, które zawierają zarówno wapń jak i witaminę D.

Witamina D poszukiwana!

Zapotrzebowanie na witaminę D dla dzieci i młodzieży to między 600 a 1000 j.m. na dobę (15-25 μg/dobę). Zwykłym sposobem zapewnienia organizmowi witaminy D jest przebywanie na słońcu. Promienie słoneczne powodują wytwarzanie w naszej skórze związku chemicznego, który w wątrobie przekształcany jest w witaminę D. W naszej strefie klimatycznej wystarczającą dawkę promieni słonecznych możemy otrzymać tylko w okresie od maja do września, w słoneczne dni, przebywając na zewnątrz w godzinach południowych.

Witaminę D można też dostarczać wraz z dietą – znajdziemy ją w tłustych rybach czy żółtku jaja. Dostarczenie prawidłowej ilości tylko w produktach spożywczych może być jednak kłopotliwe. Alternatywnie można do diety włączać produkty wzbogacone w witaminę D, a także konsultować z lekarzem jej suplementację, co może zaspokoić dzienne zapotrzebowanie.

Witamina D pomaga we wchłanianiu wapnia. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest włączanie do diety dziecka produktów mlecznych wzbogaconych w witaminę D. Produkty mleczne mogą stanowić część codziennego posiłku dziecka, takiego jak np. drugie śniadanie lub podwieczorek.

Degustacja „w ciemno”

Degustacja „w ciemno”

Dowiedz się więcej
Kiedy moje dziecko powinno zacząć używać widelca i łyżki?

Kiedy moje dziecko powinno zacząć używać widelca i łyżki?

Dowiedz się więcej