Witamina D i wapń – zgrany duet dla mocnych kości

Nauka jedzenia Prawidłowa dieta
Czy wiesz, że witamina D – obok wapnia – jest ważna dla rozwoju kości? Jakie produkty wybierać, by zaspokoić zapotrzebowanie dziecka na te dwa cenne składniki?
Witamina D i wapń – zgrany duet dla mocnych kości

Wapń jest jednym z podstawowych materiałów budulcowych kości, dlatego jest niezbędnym składnikiem mineralnym w diecie. Szczególnie ważną rolę odgrywa u dzieci, ponieważ ich układ kostny się rozwija. Dzienne zapotrzebowanie dziecka w wieku przedszkolnym na ten składnik to 800 mg. Ile to jest w praktyce?

  • - 750 ml, czyli 3 pełne szklanki 2% mleka
  • - 5 dużych plastrów tłustego sera żółtego
  • - 500 ml jogurtu naturalnego
  • - 350 g migdałów

Bardzo ważna jest dywersyfikacja produktów i wybieranie różnych źródeł wapnia. Czy to jednak oznacza, że np. szklanka mleka, kubeczek serka i 100 g migdałów spełni zapotrzebowanie dziecka na wapń? Sytuacja nie jest tak jednoznaczna, bo w prawidłowym wchłanianiu tego składnika uczestniczy również witamina D. W diecie powinny się znaleźć oba te składniki – sposobem na to mogą być produkty, które zawierają zarówno wapń jak i witaminę D.

Witamina D poszukiwana!

Zapotrzebowanie na witaminę D dla dzieci i młodzieży to między 600 a 1000 j.m. na dobę (15-25 μg/dobę). Zwykłym sposobem zapewnienia organizmowi witaminy D jest przebywanie na słońcu. Promienie słoneczne powodują wytwarzanie w naszej skórze związku chemicznego, który w wątrobie przekształcany jest w witaminę D. W naszej strefie klimatycznej wystarczającą dawkę promieni słonecznych możemy otrzymać tylko w okresie od maja do września, w słoneczne dni, przebywając na zewnątrz w godzinach południowych.

Witaminę D można też dostarczać wraz z dietą – znajdziemy ją w tłustych rybach czy żółtku jaja. Dostarczenie prawidłowej ilości tylko w produktach spożywczych może być jednak kłopotliwe. Alternatywnie można do diety włączać produkty wzbogacone w witaminę D, a także konsultować z lekarzem jej suplementację, co może zaspokoić dzienne zapotrzebowanie.

Witamina D pomaga we wchłanianiu wapnia. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest włączanie do diety dziecka produktów mlecznych wzbogaconych w witaminę D. Produkty mleczne mogą stanowić część codziennego posiłku dziecka, takiego jak np. drugie śniadanie lub podwieczorek.

Światowy dzień śniadania; Jedzenie z dziećmi

Światowy dzień śniadania; Jedzenie z dziećmi

Dowiedz się więcej
Dlaczego Danonki odpowiadają dzieciom? Sprawdź skład naszych produktów

Dlaczego Danonki odpowiadają dzieciom? Sprawdź skład naszych produktów

Dowiedz się więcej